Session Title: Twitter, wiki and social networks as pedagogical mediations to teach and learn inside (and outside) the classroom.
(Twitter, wiki y redes sociales como mediaciones pedagógicas para enseñar y aprender dentro y fuera del aula)
Your Name and Title: Jairo Alberto Galindo C
Your School, Library, or Organization Name: Universidad de la Salle
Name(s) of Co-Presenter(s):
Area of the World from Which You Will Present: Colombia
Language in Which You Will Present: Spanish
Target Audience: Teachers
Short Session Description: Teachers and Students didnt use the same technology to learn and to communicate. How to build knowledge by jumping a didactic gap? Pedagogical use of Twitter, wiki and social networks may be an answer for a global connected classroom.
Docentes y estudiantes no usan la misma tecnología para aprender y para comunicarse. Cómo construir conocimiento? Superando la brecha didáctica existente entre comunicar y aprender. El uso pedagógico de twitter, wiki y redes sociales son parte de la respuesta para un aula global conectada.
Session Strand (use the "tag"): 2012Teachers, didactic gap, teaching, communication, social networks, pln, education,
Full Session Description: Teachers and Students didnt use the same technology to learn and to communicate. How to build knowledge by jumping a didactic gap? this proposal will present the progress of an investigation from the research group "Education and Digital Culture", which addresses the problems that have teachers, college students and high school and elementary school beyond and outside the city to bring the contents their subjects through the development of information skills. The answer involves the use of communication tools (and not) students, as a "vehicle" to facilitate the construction of knowledge inside and outside the classroom.
Link to GlobalEdCon12 Session Proposal (full URL with http://): http://escrituradigital.net/tic
Other Websites / URLs Associated with Your Session: http://cienciasdelaeducacion.lasalle.edu.co
Your Bio: I am a professional with a mixture between linguistic, math and ICT's interests. Web designer and Information Architect, with experience in tutoring and developing computational linguistics matters: Content design, writing for the digital world, active learning, teaching and education management.
Professor and Universitary Researcher on Cyberculture on Education, ICT in Education and Teaching
Specialties
MA in Linguistics. Instituto Caro y Cuervo. Seminario Andrés Bello.
Specialist Learning in Virtual Environments. OEI. Argentina.
Your Email: jairoalberto.galindo@gmail.com
La incorporación del tema "tecnológico" en algunas instituciones de educación (media y superior), pasa por varios obstáculos, desde el económico-presupuestal hasta el pedagógico-didáctico.
En la mayoría de las ocasiones, la tecnología se encuentra presente en las instituciones, sea porque hace parte de un plan de incorporación de infraestructura o por el sincero interés de comenzar a hacer uso de ella; en este punto, la forma de abordar la tecnología se encuentra con una dificultad mayor: un uso pedagógico de la tecnología, que supere la implementación instrumental.
En este espacio propongo que hablemos de esas estrategias didácticas que permiten, tanto a docentes como a estudiantes, apropiarse de las herramientas tecnológicas como mediaciones para desarrollar conocimientos de sus disciplinas. Twitter, wiki y redes sociales son parte de la respuesta, el dilema que debemos solucionar es pedagógico:
¿Qué secuencia didáctica podemos implementar, y cómo depende (de) ella de los contenidos de la asignatura y de la mediación que se promueva?
Muchas gracias.
Replies